Alweer meer dan een maand in Zweden en volop zomer - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu Alweer meer dan een maand in Zweden en volop zomer - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu

Alweer meer dan een maand in Zweden en volop zomer

Door: Leoniek

Blijf op de hoogte en volg Leoniek

25 Mei 2014 | Zweden, Stockholm

Hallo allemaal het is alweer meer dan 6 weken geleden dat ik naar Zweden vertrokken ben en alweer twee weekjes geleden dat ik jullie van mijn avonturen op de hoogte heb gehouden. Vandaag is het hier moederdag dus alle moeders nu ook vanuit hier gefeliciteerd!

Waar het twee weken geleden nog volop regende en mensen nog met wanten en een muts op liepen van de kou is het nu zo warm dat ik genoodzaakt was om te gaan shoppen want zoveel zomerse kleding had ik vanuit Nederland niet meegenomen. De laatste dagen is het echt warm met temperaturen rond de 27 graden! Niet verkeerd dat hoge Noorden….

Gisteren twee weken geleden heb ik ’s avonds naar het songfestival gekeken en was ik dik tevreden dat we net boven de Zweden eindigden haha nee stiekem had ik gewoon niets anders te doen en het was de manier om weer wat Zweeds te leren want ik heb hier alleen Zweedse tv en de commentatoren spraken dus ook in het Zweeds. De volgende ochtend had ik weer een erg mooi hardlooprondje gemaakt en ben ik ’s middags in een cafétje nog wat koffie gaan drinken op mama. Want het was tenslotte moederdag maar al was ik niet bij de allerliefste moeder, toch voelde ze zo dichtbij want dit is het momentje dat we graag samen delen!

In mijn vijfde stageweek heb ik mijn onderzoeksvoorstel voor de scriptie afgemaakt en de definitieve versie ingeleverd dus het scriptieschrijven kan na mijn tentamens en na dat het seminar op poten staat (na 18 juni) beginnen. Ook heb ik nog meer Zweedse bedrijven benaderd om het vraagstuk rondom jeugdwerkloosheid nog beter in kaart te brengen. Het seminar krijgt dus steeds meer inhoud en vorm. Bedrijven komen zelf ook met ideeën en dat is leuk om te horen! Ze grijpen kansen aan om de banden met Nederland te versterken en dat is ook ons doel! Op naar de volgende 400 jaar van vriendschap en politieke betrekkingen!

Verder ben ik die week nog naar de salsales op dinsdagavond geweest, woensdagavond naar de kizomba drop-in class en blijven dansen tijdens de social dance die daarna plaatsvond. Donderdagavond had ik weer even met opa en oma via skype bij gekletst. Zaterdagochtend had ik de boot weer genomen naar Djurgarden om daar te gaan hardlopen en kwam ik onderweg een hertje tegen dat net uit het water gerent kwam, super mooi om te zien! ‘s Middags zou ik mijn eerste fika gaan beleven (koffie/thee met een Zweedse lekkernij) met 2 Nederlandse en een Zweeds meisje. De fika hebben we in verband met het weer omgeruild voor een cider op het terras in de oude stad! Zaterdagavond wilde ik nog gaan dansen, maar het was zo rustig bij de dansschool dat ik naar een festival ben gelopen dat in het park plaatsvond (size in the park met Steve Angelo van de Swedish house mafia). Daar was de leeftijd wel erg jong dat ik na een half uurtje maar weer naar huis ben gelopen, maar dat was niet verkeerd want ik heb genoten van het mooie Stockholm by night! Een heel mooi verlichte stad, met de weerkaatsing van het licht in het water, geweldig om dit mee te mogen maken! Zondagmiddag had ik met een jongen afgesproken die ook aan de Radboud Universiteit economie gestudeerd heeft en hier nu net twee weken bij zijn eerste baan aan de slag is. Samen hebben we de stad een beetje verkend als toeristen, was gezellig. Hij heeft me ook gewezen op een programma waar ik Zweeds kon leren dus daar binnenkort maar eens mee aan de slag!

Afgelopen week ben ik op stage verder gegaan met de voorbereidingen voor het seminar en de scriptie. Op dinsdag en woensdagavond ben ik weer wezen dansen. Donderdag overdag gewerkt en ’s avonds op naar het centraal station om Bart daar op te halen en na 6 weken weer in real life te zien! We hebben een fantastisch weekend gehad. Vrijdagochtend zijn we begonnen met een boottocht door de archipel, vervolgens zijn we naar de uitkijktoren op hetzelfde eiland gelopen als waar de boot vertrok en weer aan kwam. Daar hebben we genoten van het uitzicht en met eigen ogen mogen zien dat Stockholm voor 1/3 uit natuur, 1/3 uit water en 1/3 uit gebouwen bestaat. ’s Middags hebben we gewandeld door het mooie natuurgebied Djurgarden en ’s avonds zijn we heerlijk uit wezen eten in de kunstenaarswijk Sofo op het eiland Södermalm om vervolgens nog een dansje te gaan maken.. helaas was er niemand dus hebben we nog wat door de stad gelopen om vervolgens thuis nog een flesje rosé open te maken! Gisterochtend zijn we naar de City Hall geweest (het stadhuis) een erg indrukwekkend gebouw en hebben we ’s middags nog wat andere eilandjes gezien en genoten van het weer in een park. ’s Avonds zijn we naar een salsafeestje in Tivoli Grona Lund (attractiepark hier in Stockholm) geweest. Vanochtend zijn we nog naar een mooi uitkijkpunt geweest en daarna hebben we nog heerlijk afsluitend geluncht want helaas was het al weer tijd om afscheid te nemen. Ik heb Bart weer naar het Centraal Station gebracht en hij vliegt zo weer naar Nederland.

Dat betekent voor mij dat ik weer aan de bak moet want de hertentamens komen er binnenkort weer aan en voordat ik weer even naar Nederland kom moet ik toch goed voorbereid zijn en mijn vragen op een briefje hebben staan. Ik zie er wel naar uit om over 1,5 week weer even naar Nederland te komen en met jullie Pinksteren te vieren!

Hier de link voor de foto’s: http://www.mijnalbum.nl/Album=P6SG4CZR#IDJMEGWY

Een heel fijne zondag nog en geniet van het mooie zomerse weer!
Liefs vanuit het hoge noorden!
xx


  • 26 Mei 2014 - 19:45

    Pap En Mam:

    hoi lieverd,
    je blijft ons boeien met je prachtige verhalen en hebt ons heel erg nieuwsgierig gemaakt naar het mooie Stockholm! aan de foto's te zien hebben Bart en jij een heerlijk weekend samen gehad! voor nu is het even heel hard aan de bikkel voor de tentamens die je gaat herkansen maar eerst kom je volgende week een paar dagen terug naar Nederland. wij zien daar heel erg naar uit en gaan er samen leuke dagen van maken. tot dinsdagavond op Schiphol!
    lieve groetjes van paps en mams

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leoniek

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 343
Totaal aantal bezoekers 8644

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 12 September 2014

Stage Nederlandse Ambassade Stockholm

Landen bezocht: