Zomer in Zweden! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu Zomer in Zweden! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu

Zomer in Zweden!

Door: Leoniek

Blijf op de hoogte en volg Leoniek

20 Juni 2014 | Zweden, Stockholm

Vandaag is dan DE dag aangebroken waar de Zweden al maanden naar uit kijken: midsommar! Het inluiden van de zomer, een nationale feestdag. Helaas zal ik weinig van de tradities mee gaan maken want Stockholm is uitgestorven vandaag. De Zweden vertrekken naar hun zomerhuisjes of familie die op het platteland woont. Het is dan ook een echte familieaangelegenheid. Wat ik van collega’s gehoord heb is het vooral veel dansen, zingen en drinken rondom een meiboom waarbij de vrouwen bloemenkransen om het hoofd hebben. Het is dan ook van groots belang dat de bloemenoogst goed gaat want er worden wel 70 verschillende bloemensoorten in zo’n krans gestopt. Aangezien ik hier geen familie heb ga ik het met mijn mede familie loze Nederlandse jongeren vieren die ik afgelopen week bij het voetbal kijken in de zaal van de Ambassade heb leren kennen. Ik heb er zin in! We gaan lunchen in een park en als het goed weer blijft vanavond nog BBQ ‘en! Het was gister wel grote chaos in de stad, iedereen was op weg naar het zomerhuis en toen kwam er de bommelding wat voor een grote opstopping zorgde. De bommelding was op het eilandje tegenover het eiland waar ik woon, dus het was erg dichtbij maar gelukkig is het goed afgelopen.

Aangezien ik mijn laatste verhaaltje op 25 mei geschreven heb is het weer hoog tijd om het thuisfront te vertellen over mijn belevenissen van de afgelopen weken. Ik moet jullie een beetje teleurstellen want zoveel spannends heb ik niet meegemaakt. Vanaf dat moment heb ik met mijn neus in de studieboeken gezeten omdat ik afgelopen maandag en woensdag mijn tentamens had, die ik wel hier in Zweden mocht maken dus dat was wel fijn. Om de tentamens voor te bereiden ben ik rondom het pinksterweekend weer even naar het vertrouwde Altforst afgereisd om in Nijmegen op de universiteit met docenten nog wat vragen door te nemen. Het was fijn om weer even thuis te zijn en familie, vrienden en bekenden om me heen te hebben! Ook fijn dat ik met pap, mam en Vince nog foto’s heb kunnen maken bij de boerderij van opa en dus nog even afscheid heb kunnen nemen van deze plek waar ik tijdens mijn jeugd vele uren door heb gebracht, wat een pracht plek. En toen was het al weer tijd om terug te reizen naar Stockholm waar ik Inmiddels alweer twee weken ben, time flies.

Dingen die ik de afgelopen vier weken nog gedaan heb zijn: op zaterdagochtend 31 mei ben ik gaan hardlopen en heb ik nog eekhoorntjes gespot op Djurgarden. Die middag ben ik op kraamvisite geweest bij een Nederlands stel dat ik tijdens de koningsviering had leren kennen, was erg gezellig! Ik heb vorige week dinsdag mijn laatste salsales gehad, helaas kon ik vanwege de tentamens niet bij de allerlaatste aanwezig zijn maar ik heb een ticket gekregen zodat ik nog wel een drop-in class bij mag wonen. Het kizombadansen is er de afgelopen weken ook bij ingeschoten dus nu mijn tentamens erop zitten heb ik de avonduren weer vrij om te gaan dansen en hard te gaan lopen, heerlijk! Vorige week vrijdag ben ik ook met de Hollandse Club voetbal gaan kijken als ontspanning tussen het leren door en wat was het een verrassende wedstrijd.

De familie zeemeeuw heeft de afgelopen week weer het binnenhof van de ambassade geterroriseerd waardoor de plaats zonder paraplu niet toegankelijk was want dan werd je helemaal onder gescheten… bah bah maar dit is nog niet het ergste want deze keer vallen ze ook echt aan en hebben ze iemand met de klauwen in de haren gepakt echt nare beesten, het liefst zou ik ze wat aan doen want het is ook een vreselijk gekrijs. Eerder al hadden we hun nest weggehaald maar blijkbaar hadden ze een nieuwe gebouwd, nu deze ook weggehaald is hoop ik dat ze niet meer terug komen en dat we weer van het terras kunnen genieten met het mooie weer!

Na afloop van mijn laatste tentamen afgelopen woensdag was ik samen met mijn collega’s van de ambassade uitgenodigd bij het Nederlandse bureau voor toerisme en congressen voor een midsommar lunch, dat was zeer geslaagd. Op geheel Zweedse wijze was er heerlijk eten, voldoende alcohol en gezelligheid met Zweedse liedjes, maar ook “we hebben een potje met vet” mocht niet ontbreken. ’s Avonds voetbalde het Nederlands elftal en ben ik met 2 Nederlandse meiden die ik hier heb leren kennen eerst bij mij in het appartement wat gaan eten en daarna zijn we naar de zaal hier in de ambassade gegaan om daar met de Hollandse club naar de wedstrijd te kijken. Wat was het spannend, maar de punten zijn binnen en de stieren en kangoeroes zijn uit de competitie, yes hup holland hup go for it! A.s. maandag zal ik dan ook weer van de partij zijn om onze jongens te steunen in hun wedstrijd tegen de pepers!

De datum van het seminar is nu officieel verschoven van 28 augustus naar 16 oktober wat betekend dat mijn stage verlengd zal gaan worden en ik dus een maand tot anderhalve maand langer in Stockholm zal blijven. We gaan het seminar omtrent jeugdwerkloosheid nu samen met een onderzoeksinstituut organiseren omdat zij meer een expert op dit gebied zijn maar ook meer ervaring hebben met het organiseren van seminars. De Nederlandse sprekers heb ik tot nu toe wel allemaal zelf geregeld en ook een deel van de Zweedse dus dat gaat goed! Volgende week zullen de uitnodigingen verstuurd worden en als de laatste sprekers toezeggen kan ook het programma definitief in elkaar worden gezet. Omdat Zweedse bedrijven en instanties zo goed als stil liggen gedurende de zomer kan ik me vanaf nu volledig gaan richten op mijn masterscriptie. Deze hoop ik begin september af te hebben zodat ik deze kan verdedigen wanneer ik half september weer voor een paar dagen naar Nederland kom. Dus aan de bikkel! Maar nu eerst van mijn vrije dagje gaan genieten en hopelijk nog wat Zweedse tradities rondom midsommar spotten!

Jullie een goede zomer en alvast een fijne vakantie voor degenen die gaan!

Liefs & Hej då,
Leoniek

Foto’s zal ik na vandaag plaatsen op: http://www.mijnalbum.nl/Album=P6SG4CZR#IDJMEGWY


  • 21 Juni 2014 - 20:06

    Pap En Mam:

    hee meis, je hebt er ook deze keer weer een leuk en enthousiast verteld verhaal van gemaakt!
    ik ben blij dat wij niet van die enge zeemeeuwen hier hebben want die jagen je echt de stuipen of het lijf! wij vonden het ook heel gezellig dat je met Pinksteren in Altforst was en hebben van je genoten maar het was zo'n kort verblijf! gelukkig duurt het niet zo lang meer voordat wij naar Stockholm komen en jij ons die prachtige stad kunt laten zien. wij verheugen ons er nu al op!!
    heel veel liefs en een dikke knuf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leoniek

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 8653

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 12 September 2014

Stage Nederlandse Ambassade Stockholm

Landen bezocht: