Ik begin steeds meer mijn draai te vinden! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu Ik begin steeds meer mijn draai te vinden! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Leoniek Janssen Steenberg - WaarBenJij.nu

Ik begin steeds meer mijn draai te vinden!

Door: Leoniek

Blijf op de hoogte en volg Leoniek

10 Mei 2014 | Zweden, Stockholm

Hallo allemaal,

Het is alweer twee weken geleden dat ik mijn Stockholm ervaringen met jullie gedeeld heb. Als eerste wil ik de mensen nog even bedanken die een kaartje gestuurd hebben, heel leuk, met de aankleding van de kaartjes wordt het appartementje steeds meer mijn plekje. Afgelopen week heb ik ook een bloemetje van de ambassadeur gekregen, dus het appartement fleurt steeds meer op!

De afgelopen twee weken ben ik op stage druk bezig geweest met het peilen van de Zweedse interesse voor een seminar over jeugdwerkloosheid. Er is interesse en daarom heb ik gisteren mijn eerste gesprek bij een instantie gehad om door te nemen wat de vraagstukken hier in Zweden zijn omtrent dat onderwerp en of zij wellicht op deze gebieden willen leren van Nederland en ook denken te kunnen leren van Nederland. Volgende week woensdag heb ik hier nog een gesprek over bij een andere instantie en dan natuurlijk hopen dat er in Nederland ook belangstelling is en voldoende voorbeeldmateriaal, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat gaat lukken! Daarnaast ben ik ook met mijn onderzoeksvoorstel bezig geweest voor de scriptie van de universiteit. Deze is zo goed als af, ik wacht nu op het laatste commentaar en hoop het voorstel dan in te kunnen leveren zodat ik verder kan met de rest van de scriptie. Ook heeft er nog een naturalisatieceremonie plaatsgevonden (iemand die de Nederlandse nationaliteit krijgt) waar ik bij mocht zijn, bijzonder om mee te maken!

Vorige week maandagavond was ik uitgenodigd om bij een Nederlands gezin, dat naar Zweden geëmigreerd is, te komen eten. Dit was erg gezellig en leuk om hun ervaringen te horen met de verschillen tussen culturen! Vorige week woensdagavond werd er in Zweden het begin van de lente gevierd met grote vreugdevuren. Het was die avond erg koud en het is meer een familieactiviteit dus ik ben daar niet naartoe gegaan. De volgende ochtend (1 mei, dag van de arbeid een vrije dag hier) deed ik mijn gordijnen open en zag ik dat het sneeuwde en daarom vroeg ik me af of de Zweden niet beter het begin van de winter in plaats van de lente hadden kunnen vieren….. 's middags ben ik nog even gezellig koffie gaan drinken met een meisje dat bij het Nederlandse bureau voor toerisme werkt en ze had heerlijk zelf gebakken appeltaart gemaakt!

Vorige week vrijdagavond ben ik naar de salsa drop-in class geweest en vervolgens ben ik nog even bij de social dance gebleven. Zaterdagochtend heb ik de boot gepakt die hier voor mijn huis vertrekt en was het de bedoeling dat ik naar het natuurprak Djurgarden ging maar ik was per ongeluk een eiland te vroeg van de boot gestapt dus toen heb ik daar maar eerst een rondje gerend, vervolgens heb ik de boot weer verder gepakt en heb ik toch nog even van de mooie natuur van Djurgarden genoten. De boottocht opzich is al een genot doordat je alle verschillende eilandjes vanaf het water goed kunt bekijken, ik besefte me op de terugweg ook echt dat ik bevoorrecht ben dat ik in zo’n mooie stad voor vijf maanden mag verblijven. Zondag ben ik nog een grote wandeling gaan maken door de stad, helaas viel er halverwege de middag weer wat natte sneeuw dus toen ben ik naar huis gegaan. Van de boottocht en de wandeling heb ik foto’s gemaakt en deze heb ik toegevoegd aan mijn album: http://www.mijnalbum.nl/Album=P6SG4CZR.

Afgelopen dinsdag heb ik ook mijn eerste salsales gehad van de cursus improvers 2, de les was geheel in het Zweeds maar doordat alles uitgebeeld werd begreep ik er volgens mij toch nog aardig wat van. Met mijn blonde lokken denken ze ook dat ik Zweeds ben dus ik val niet op in de groep. Ik kreeg van de dansleraar te horen dat het goed ging dus dat was een leuk compliment, het scheelt natuurlijk wel dat ik al salsa gedanst heb in Nederland al was dat wel een andere stijl. Woensdagavond ben ik naar de social dance van kizomba geweest, ik had eigenlijk niet zo’n zin maar uiteindelijk was het super leuk! Ik had voor het eerst het gevoel dat ik weer ‘social’ was, er waren namelijk veel internationale mensen en dat maakt het een stuk gemakkelijker om een praatje te maken. Zij staan veel meer open voor nieuwe contacten of gewoon even een kletspraatje, ik hoop naarmate ik sommige Zweden langer ken dat zij ook opener worden en wellicht een keer een drankje willen drinken. Gisteravond ben ik ook nog naar een kizomba social dance geweest en daar heb ik wat mensen uit Parijs leren kennen die hier voor een weekendje waren, met hen ben ik vervolgens nog wezen stappen. Zij vroegen namelijk aan mij waar ze het beste konden stappen maar omdat ik nog geen ‘vrienden’ heb was ik zelf ook nog niet wezen stappen. We zijn vervolgens naar een club/festival gegaan genaamd under the bridge.. uhm ja wat zal ik er van zeggen het was niet helemaal ons ding dus al snel zijn we weer vertrokken en naar een club/bar gegaan die ik me nog herinnerde van mijn studiereis vorig jaar. Dat was een goed idee wat ik heb een top avond gehad!

Vanmiddag zou ik eigenlijk naar een kizomba outdoor event gaan maar dat is helaas afgelast vanwege het slechte weer, het regent en is koud maar dat is ook zo in Nederland begreep ik. Dus vandaag lekker een dagje binnen thuis, vanmiddag ga ik nog even een artikel voor stage lezen en verder nog maar wat serietjes kijken. Morgenvroeg hoop ik op beter weer en dan ga ik maar weer eens een mooie ronde door de natuur hardlopen!

Een heel fijn weekend nog allemaal!

Groetjes vanuit Stockholm
p.s. Sturen jullie wat zon als die daar weer schijnt?

  • 10 Mei 2014 - 17:07

    Éla Janssen Steenberg:

    Hallo Leoniek,

    Als ik je verhalen lees heb je het daar fantastisch. Lekker genieten en leuke dingen doen en mooie dingen zien.
    Helaas is het weer hier ook niet zo goed als de afgelopen weken, maar ik ga ervan uit dat het zeker de komende weken hier en bij jou weer beter gaat worden.
    Geniet er nog lekker van en maak er nog een mooie tijd van.
    groetjes.

  • 10 Mei 2014 - 20:16

    Caroline:

    Heey Leoniek!
    Heb ik wat gemist? Ik zit even een paar weken niet op fb en jij zit alweer een paar weken in Zweden. Wat gaaf! Leuk om je verhalen te lezen! Ik ben ( 100 jaar geleden) ook eens in Zweden geweest, wat een geweldig land is dat! Heel toevallig ( ja echt!) hebben we het er vanmiddag over gehad om Zweden eens te bezoeken en met en camper door te gaan. Heb ik toen ( was ik 18 ) ook gedaan.
    Heel veel succes en plezier daar en hopelijk ontmoet je veel leuke mensen.
    Liefs, Caroline en aanhang

  • 11 Mei 2014 - 21:12

    Heidy:

    Hi Leoniek!
    Wat leuk om jouw Zweedse ervaringen te lezen! Er gebeurt veel en je bent heel actief in het "je thuis" gaan voelen. Wat goed dat je zoveel onderneemt! En wat je stage betreft timmer je ook flink aan de weg! Komt helemaal goed volgens mij!
    En prachtige foto's heb je al gemaakt!
    Je hebt vast al gehoord dat ik weer oma geworden ben? Tom en Satya hebben op onze "ex"Koninginnedag 30 april een zoon gekregen, Tyler! Na een weekje ziekenhuis met een antibioticakuur omdat hij een infectie had gekregen tijdens de bevalling, zijn ze donderdag naar huis gekomen. Ze hebben nog kraamhulp gekregen dus ze zijn lekker aan het genieten! Het is een heel mooi mannetje :-)
    Veel succes en plezier verder, en tja, de zon laat zich hier helaas ook niet zien, het is regenachtig, en het waait hard en ik vind het best koud. Maar volgende week wordt het beter, dus hopelijk bij jullie dan ook!!
    Veel groetjes en liefs van Heidy

  • 20 Mei 2014 - 10:51

    Marian:

    Hallo Leoniek!
    Leuk om je verhalen te lezen en leuk om te zien dat je daar ook weer zo ondernemend bezig bent! Jeugdwerkloosheid lijkt me een interessant onderwerp, dat komt daar dus veel voor?
    Heel leuk dat je daar ook weer aan het salsadansen bent en aan het hardlopen, actief hoor!!
    Goed dat je de stad zo steeds stap voor stap aan het verkennen bent en dat je het zo mooi vindt.
    Ik hoop dat je snel veel meer vrienden en vriendinnen maakt, dat is natuurlijk wel zo gezellig.

    Hier schijnt nu volop de zon, het is vandaag 27 graden, ik heb namelijk de zon meegenomen vanuit Afrika;) maar ik zal ook wel een beetje jouw kant op sturen!

    Ik kijk uit naar je volgende bericht, veel succes met alles daar meid!!
    Liefs x Marian

  • 25 Mei 2014 - 02:39

    Algo Vissers :

    Hè leotje! Gave ervaring weer !!! Het roept weer herinneringen uit Curaçao op ! Super veel plezier en tot in NL , XXs Algo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leoniek

Actief sinds 13 April 2014
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 8621

Voorgaande reizen:

12 April 2014 - 12 September 2014

Stage Nederlandse Ambassade Stockholm

Landen bezocht: